fallback

Бюрокрацията си отива. А дали?

В последния месец валят предложения за намаляване на административната тежест, които поне за момента се изчерпват с намаляване на броя изисквани документи и справки

08:36 | 17.08.17 г. 2

Спомняте ли си колко скоро беше последният път, когато се пошегувахте, че трябва да си вземете отпуск, за да решите административен казус? Колко време ви отне подготовката на документите за покупко-продажба и регистрация на автомобил, както и самият процес, особено в по-големите градове на страната? А за покупка на жилище? Колко пъти са ви връщали от гишета за копия на документи, които сте пропуснали, въпреки че чинно си приготвихте списък?

Колко време изгубихте в чакане за подновяване на лични документи или за друга административна процедура? Ако пък скоро сте имали лошия късмет да попаднете в болница, питали ли сте се как се оправят хора в безпомощно или близко до безпомощното състояние без придружител? А да сте изпробвали лично качеството и скоростта на административните услуги в посолствата и консулствата? И признайте колко „благословии“ ви минаха през главата последния път, когато трябваше да платите за административна услуга.

Ако сте сред оцелелите след сблъсъците с държавната и местна администрация – честито. Никой не може да каже точно колко милиона се изляха под формата на „инвестиции“ в електронното управление и изграждането на къде неработещи, къде полуработещи, къде напълно неефективни и безсмислени регистри и несъвместими, тромави и неизползваеми системи. Числото е вероятно 9-цифрено.

До 2020 г. се очертава да бъдат вложени още около 300 млн. лева с обещанието България най-накрая да има електронно управление и администрация по примера на едни от лидерите в Европейския съюз (ЕС) в това отношение – Естония и Австрия.

Намаляване на бюрокрацията по премиерска повеля

Националната агенция за приходите (НАП) се оказа пионер в електронните услуги в България на фона на упражненията на властите в словоблудства на тема административна тежест през последните години. Значителен напредък има и при Агенцията по кадастъра и други административни звена, които непрекъснато разширяват портфолиото си от електронни услуги с различна скорост.

През годините вместо да се намалява бюрокрацията, в един момент тя дори като че ли се увеличи с оправданието за засилен контрол. В последния месец обаче има известни признаци на промяна, макар и някои от тях да са спорни – например приоритетното намаляване на административната тежест в хазартния сектор. Промяната освен това се изчерпва основно с намаляване на обема документи, изисквани на хартия, отколкото с адекватното внедряване на реално работещи електронни системи, но и това е стъпка в правилната посока.

Както повелява, действията са по искане на премиера Бойко Борисов с цел „да се спести времето на човека“, както се изрази той по време на специалната среща от началото на юли по въпроса за бюрокрацията.

Тогава Борисов цитира данни, според които се губят 26 млн. човекочаса за вадене на различни документи, които биха могли да се предоставят по служебен път. Непрекъснатото искане на едни и същи документи, по думите му, създава усещане за тревожност и корупция. Отделно най-накрая правителството "откри топлата вода" - че администрацията в много случаи изисква плащането на нереално високи или направо незаконни такси за услуги.

Според доклад на Върховната административна прокуратура 172 наредби противоречат на нормативни актове от по-висок ранг, като основните нарушения са свързани с плащането на такси и допълнителни условия за намаляване или освобождаване от такси и административни услуги.

На срещата Борисов поиска от министрите си максимално бързо да подготвят нормативни промени за облекчаване на административната тежест за бизнеса и гражданите. Тогава председателят на новата държавна агенция за електронно управление Росен Желязков съобщи, че експерти и служители от всички министерства ще бъдат командировани в агенцията, за да помагат с нормативните промени и ускоряването на различни електронни системи.

Промените валят

Оттогава министерствата всеки ден публикуват предложения за промени в закони, наредби и правилници, с които основно отпада изискването за предоставяне на документи, с които администрацията или вече разполага, защото може да си ги набави по служебен път от други административни звена, където са подадени, или спокойно може да пропусне, защото може да си направи справка от съществуващи електронни регистри.

Сред смислените промени е решението на Министерството на финансите да отпадне изискването фирмите без дейност да подават годишна данъчна декларация по Закона за корпоративното подоходно облагане и финансови отчети в Търговския регистър.

Ще се облекчи и процедурата по регистрация по Закона за ДДС за фирмите, които подават първоначално заявяване за вписване пред Агенцията по вписванията. Отпада и изискването при годишния технически преглед на автомобилите да се предоставя и бележката за платен данък, маркирана със специален стикер, което предизвика сериозни проблеми на собствениците на автомобили, платили по банков път. Предлагат се и нови мерки и затягане на контрола заради кражбата на фирми.

Ето и някои съществени облекчения: свидетелството за съдимост става изцяло електронно до седмици; отпада изискването за предоставяне на удостоверението за наличие или липса на задължения по чл. 87 от ДОПК; отпада изискването за предоставяне на различни справки за фирми от Търговския регистър; облекчават се някои процедури по заверки – например при преводи подписите на преводачите ще може да се заверяват пред нотариусите, а не в централното управление на Министерството на външните работи; съкращават се и някои срокове за осъществяването на административни услуги – например с 1 месец се намалява срокът за получаване на разрешение за постоянно пребиваване на чужденци, с 10 дни се намалява срокът за изготвяне на социален доклад съгласно правилника за прилагане на Закона за интеграция на хора с увреждания.

Предлага се да отпаднат и някои документи, изисквани съгласно правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделски земи и други закони, свързани със селското стопанство и лова.

Родителите на новородени деца вече няма да подават пред общините акт за раждане на детето, когато заявяват полагащата им се еднократна помощ. Кандидат-осиновители няма да подават удостоверение за сключен граждански брак при подаване на документите пред социалните служби.

Обединяват се редица административни услуги и се намалява броят на изискуемите документи от заявители в различни административни звена, намаляват се такси, законово се регламентира задължението на чиновниците да събират данни от съществуващи електронни регистри – на Агенцията по вписванията, кадастъра, базите данни за населението и т.н.

По повечето от предложенията все още текат срокове за даване на становища.

Предизвикателствата пред е-управлението

Още много вода има да изтече до изграждането на всички необходими регистри и свързването им така, че България да се похвали с адекватно електронно правителство. Особено належащо е това да се случи в здравния сектор, за да се пресекат реално злоупотребите. В основата на е-здравеопазването е т.нар. електронна здравна карта, каквато пореден здравен министър дава заявка, че ще изработи.

Друг мащабен проект под въпрос е този за електронното гласуване, макар и агенцията „Електронно управление“ да направи първата стъпка – обяви обществена поръчка с абсурдно кратък срок за анализ на съществуващите системи по света и подготовка на симулация.

Предизвикателство пред властите ще е и покриването на страната от 100% ефективно функциониращ кадастър без грешки. Като цяло дългоочакваната връзка между кадастъра и имотния регистър ще бъде най-сетне реализирана вероятно още тази година. Само че реално работещ кадастър с цифрови имотни партиди вероятно в близките няколко години няма да се изгради. Пълно покритие на имотния и кадастрален регистър имат само 4 района с тенденция до края на годината да станат пет - Несебър, Балчик, Каварна и Троян плюс Ловеч.

Освен централната администрация местните власти също трябва да предприемат стъпки към намаляване на бюрокрацията. Предвид, че това в голяма степен е свързано със загуба на приходи заради отпадащи такси, вероятно ще се наложи да се действа на принципа на моркова и тоягата и с по-голяма тежест на принудата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:10 | 12.09.22 г.
fallback